Drukarka Soma Optima II 2
Czym zajmuje się drukarnia fleksograficzna ?
5 października 2022
Drukarka Soma Optima II 2
Czym zajmuje się drukarnia fleksograficzna ?
5 października 2022
Trendy w opakowaniach

Trendy w opakowaniach


10 trendów w projektowaniu opakowań 

W dzisiejszych czasach, konsument biorąc do ręki dowolne opakowanie, ma wobec niego konkretne oczekiwania, które powinny zostać spełnione. Dodatkowo, musi ono dobrze wywiązać się ze swojej roli. Na szczęście, design opakowań ewoluuje co roku, po to, by pojawiające się trendy mogły sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów i zmieniających się ich potrzeb.

Opakowanie spełnia wiele funkcji, a dziś jego główną rolą jest walka o uwagę konsumenta. Brand managerowie przykładają więc dużą wagę do wyróżnienia opakowania na sklepowej półce. Psychologia zachowań konsumenckich wyraźnie pokazuje, że klient podejmuje decyzje o zakupie danego produktu w ciągu zaledwie paru sekund, dlatego też projektowanie opakowań w oparciu o najnowsze trendy i potrzeby klientów jest tak istotne.


Oto 10 tredów w projektowaniu opakowań 

1. Prostota

2. Pastele

3. Gryzmoły

4. Plakaty filmowe

5. Duże słowa

6. Wyjątkowe kształty i materiały

7. Styl retro

8. Fotografia

9. Holograficzne efekty

10. Wibrujące gradienty


1. Prostota

Minimalistyczny design istnieje już od jakiegoś czasu i długo się on nie zmieni. Chociaż może się wydawać nieco nudny, abstrakcyjny i prymitywny, utrzymanie go w stanie prostym odgrywa ważną rolę i pomaga znaleźć to, co nas interesuje.


Najtrudniejszą częścią tego, jak przejść do minimum, jest znalezienie symboli i znaków, które do większości kupujących przemówi. Za pomocą symboliki kilku słów, konsument dłużej zatrzyma się na opakowaniu, po to, by mógł skupić się i zrozumieć, o czym jest Twój produkt.


2. Pastele

Kobiece, uspokajające w odcieniach pasteli projekty opakowań w 2018 roku będą miały swoje odrodzenie. Pastele są naturalną reakcją na hiper-stymulujące i wybuchowe kolory, których coraz więcej widujemy na pólkach sklepowych. Zmniejszone nasycenie sprawia, że ​​pastele są doskonałym wyborem do stworzenia miękkiego, bladego efektu, który nadaje produktowi lekkości i ciepła, co przekłada się na przyjemny i przyjazny przekaz dla potencjalnego klienta.


Zamiast być bombardowani licznymi kolorystycznymi bodźcami, wolimy spokojnie oglądać, dotykać, wąchać, smakować i ostatecznie kupować pastelowy produkt.



3. Rysunki

Mowa o gryzmołach począwszy od 9-latków do 90-latków, więc uderzamy w rynek docelowy. Dorośli odnoszą się do tego rodzaju rysunków sentymentalnie, ponieważ przypominają nam energiczne, szczęśliwe dzieci, którymi wszyscy kiedyś byliśmy. I bądźmy szczerzy: dobry gryzmoł może wprawić nas w świetny nastrój każdego dnia.


Widoczne na opakowaniach rysunki i napisy mogą zamienić produkt w zabawny wszechświat, który zrodził się z czyjejś wyobraźni i podzielił się nim ze światem. Mają również wspaniały sposób opisania tego, co znajduje się w pudełku. Dzięki temu wiele razy się uśmiechamy, zanim jeszcze otworzymy produkt. A kupno jego jest niejednokrotnie przesądzone.



4. Plakaty filmowe

Czy jest lepszy sposób niż wywoływanie tej samej atmosfery i narracji, co plakaty filmowe, które mogą być tak samo szanowane, jak sam film.  Plakaty filmowe na opakowania zawsze będą trafiać od nieformalnych sympatyków po zagorzałych kolekcjonerów. Nie jest łatwo osiągnąć tak szeroki
i efektywny zasięg rynkowy. Taki plakatowy design przemawia narracją, która jest ściśle związana z samym produktem, tworząc niepowtarzalną tożsamość.


5. Wielkie słowa

Jeśli chcesz przekonać konsumenta do swojego produktu w sposób prosty, jasny i jednoznaczny, to wielkie słowa mogą być tym czego szukasz. Słowa
i hasła są świetnym sposobem, by zauważyć Twój produkt. Czy to śmieszne, czy poważne jasny komunikat będzie się sprawdzał przy łatwej do odczytania czcionce. W połączeniu z mądrym wyborem kolorów Twój produkt z pewnością zda egzamin.


6.Wyjątkowe kształty i materiały

Ci, którzy nie zwracają uwagi słowa, czy pastelowe kolory, ale szukają produktów o innowacyjnych kształtach i materiałach, należą do grupy konsumentów, których interesują "ekstremalne opakowania". Zamieniając puszkę soku w segment bambusowy lub żywiczny w pień drzewa, dosłownie oznacza, że ​​jedyne co pozostało do zrobienia, to umieszczenie logo na opakowaniu. Żadne inne słowa nie są wymagane. Ta technika w sposób efektywny i efektowny pokazuje jak sprawić, by Twój produkt zwracał na siebie uwagę.



7. Styl Retro

Od kilku lat obserwujemy modę na opakowania retro. W dobie globalizacji dużo osób poszukuje regionalnych „swojskich produktów”, które kojarzą się
z rodzinną kuchnią. Nawiązują do dawnych receptur, naturalnych składników, opowiadając jednocześnie historię tradycji, szacunku i pasji. Oczywiście retro ma wiele obliczy. Od secesyjnego przepychu, przez awangardę lat międzywojennych, po stylistykę pin up, a nawet klasyczny PRL-owy oryginał. Każde z tych obliczy może mieć zastosowanie w innych przypadkach i kierować produkt do odmiennej grupy docelowej. Precyzyjny wybór epoki, do której chcemy nawiązać, będzie kluczem do powodzenia całego retro przedsięwzięcia. Zabieg ten sugeruje potencjalnym konsumentom, że są to produkty, które mogły istnieć nawet kilkadziesiąt lat temu. Tylko właściwie… Po co to wszystko? Odpowiedź jest prosta. W powszechnej opinii uważa się, że artykuły produkowane „kiedyś” zawierają mniej konserwantów i sztucznych składników, niż jak ma to miejsce dziś. Buduje to zaufanie u odbiorców, którzy zaczynają kojarzyć produkt z czymś naturalnym, pozbawionym niezdrowej chemii. Tutaj warto przywołać przykład Krakowskiego Kredensu (który czerpie z obu tych trendów), Wawela czy regionalnych browarów.


8. Fotografia

Zdjęcia stosuje się z powodzeniem w większości opakowań. Dotyczy to w szczególności następujących sytuacji:

a) gdy potrzebujemy pokazać produkt na modelu najlepiej skorzystać ze zdjęcia. Rysowanie rajstop nie przynosi ciekawego efektu, choć takie opakowania się zdarzają.

b) gdy zatrudniliśmy znaną osobę lepiej wykorzystać jej zdjęcia, niż próbować odtworzyć ją za pomocą ilustracji. Oczywiście istnieją wyjątki od tej sytuacji.

c) gdy model używa produktu. Na przykład dziecko bawi się zabawką będącą w środku opakowania.

d) zdjęcia potraw również są bardziej „smaczne” niż ich ilustracje

e) gdy zdjęcie ma pokazywać działanie – skutek stosowania produktu. Na przykład szczupła wysportowana modelka na opakowaniu płatków fit. Albo zgrabne uda na opakowaniu kremu antycellulitowego. Inne emocje pokazują opakowania papierosów z tekstowymi ostrzeżeniami i fotografiami chorych organów wewnętrznych oraz zniszczonych rakiem tkanek. Takie fotografie ukazują negatywne skutki palenia i mogą skłaniać do rzucenia nałogu.

Co łączy te wszystkie fotografie? To proste- nadają produktowi autentyczności.


9. Efekty holograficzne

Tłoczenie folią holograficzną może zmienić zwyczajne opakowanie w niezwykle. Głębia, trójwymiarowość i różnorodność kolorów dodaje blasku
i wartości do każdego opakowania. Efekt holograficzny na projekcie sprawia, że takie opakowanie jest eleganckie i oryginalne. Po prostu, zwraca na siebie uwagę.


10. Wibrujące gradienty

Od czasu pojawienia się płaskich projektów, gradienty zostały uśpione, czekając na "właściwy czas", aby powrócić. Teraz wykorzystanie gradientów można ujrzeć na papierze i folii. Widzimy coraz więcej kolorowych, liniowych przejść, które dodatkowo dodają głębi i nadają kształt opakowaniom.